Cum și de ce mi s-a refuzat să votez la alegerile parlamentare

Unele persoane din Moldova rostesc cu greu diftongul ”oa”. Aceasta se explica prin faptul că îmbinarea respectivă de sunete se întâlnește cu preponderență în limbajul vorbitorilor nativi de limba română, lipsind totalmente în alte limbi cum ar fi de exemplu rusa și engleza. Francezii au acest diftong și la însușirea limbii române ei nu întâlnesc nici o dificultate de pronunțare. Dacă el, francezul, ar zice clar, ca și moldoveanul ”se poate” sau ”nu se poate”, apoi un englez ar rosti ca si chinezul ”se puouatesau ”nu se puouate”… Dar la Chișinău, cel mai frecvent este întâlnită forma deșuchiată ”se poțe” sau, respectiv ”nu se pe”. In cel mai bun caz – ”se poațe” sau ”nu se poațe”. Așa rostesc acest cuvânt românesc rușii sau vorbitorii de limbă rusă. Cu ”o” și ”ț”. Și fiindcă rusa a fost impusă în timpul ocupației sovietice ca limbă dominantă la Chișinău, această formă mai este notată azi și în vorbirea unor moldoveni…

Ei bine… acest categoric ”nu se poate” chișinauinizat l-am auzit când mi-a interzis să votez, pe data de treizeci noiembrie, 2014 la Dublin, de la președintele Secției de Votare, Victor Haruța, tot el Consul al Ambasadei Republicii Moldova la Londra. Apoi am aflat că în această formulă ”nu se poate de votat” au mai încăput sute de moldoveni sosiți înainte și după mine la votare în acea zi de duminică la Dublin. Mai mult ca atât – datele arată că mii de moldoveni din Europa de Vest aflați de ani de zile peste hotare, deținători de cetățenie dublă, nu au putut să voteze din cauza că nu dețineau cu ei pașaportul moldovenesc.

La prima vedere s-ar părea că nu e nimic ieșit din comun. Nu au votat fiindcă nu au prezentat pașaportul și punctum. Adică nu au respectat legea. Dura Lex sed Lex (Legea e dura, dar e lege. Lat.)

Stop! Din ce cauza pașaportul? Și apoi, despre care pașaport este vorba atunci când în lege este stipulat ”pașaportul cetățeanului Republicii Moldova pentru ieșire și intrare în Republica Moldova”Vom încerca să demonstrăm că această stipulare despre pașaport ca document obligatoriu și unicul solicitat pentru identificare la secția de votare de peste hotare este una nu care să stimuleze cetățenii să voteze, ci să-i împiedice să-și exercite  acest drept fundamental. Regulamentul care prevede prezentarea doar a pașaportului este unul discriminatoriu deoarece nu prevede nici un caz de forță majoră sau circumstanțe în care votul poate și trebuie să fie efectuat de o persoană identificată a fi cetățean/că a Republicii Moldova, dar care la moment nu deține pașaportul. Circumstanțele de forță majoră în care pot nimeri cetățenii moldoveni peste hotare și în rezultatul cărora pașaportul poate lipsi pot fi cele mai diverse – de la cele naturale la conflicte sociale cum ar fi: cutremure, avalanșe, incendii, furtuni, conflicte armate, accidente auto… Și dacă în asemenea cazuri un cetățean al Republicii Moldova se prezintă la votare cu alt document decât pașaportul, să zicem cu buletinul de identitate, și mai ales în prezența unui funcționar de la Ambasadă sau Consulat, acestui cetățean, logic vorbind, ar trebui să i se permită să voteze. În conformitate cu Noua Lege de anul ista, moldovenilor din diaspora, care din varii motive nu dețineau pașaportul moldovenesc, li s-a refuzat exercitarea dreptului constituțional de vot.

În fine, de ce au fost anulate astfel de posibilități de votare cum ar fi Forma 9 ce permitea identificarea persoanei si în baza altor documente cum ar fi buletinul de identitate? Cel mai straniu este că Legea, Regulamentul referitor la votarea peste hotare exclude dreptul de identificare cu buletinului de identitate la secția de vot chiar și în caz de forță majoră. De ce?! Cine și iarăși de ce a insistat ca cetățenii moldoveni din diaspora să voteze anume în baza pașaportului pentru ieșire și intrare în Republica Moldova? Sa fim atenți, dar foarte atenți la sensul ambiguu al acestei formulări.

  1. Să presupunem că un cetățean al Republicii Moldova este și cetățean al altei țări. Mulți cetățeni moldoveni dețin și cetățenia altor state europene. Aceștia de regula sunt moldovenii plecați peste hotare în primul val al emigrării. Ei, și atunci când deții pașaport românesc, francez, irlandez, german – evident că vei călători cu el peste hotare, nu? Care ar fi logica să porți și pașaportul moldovenesc ieșind în Portugalia, bună oară, odată ce ești deținător de pașaport românesc ori portughez care îți oferă mai multă posibilitate pentru libera circulație decât pașaportul moldovenesc, care în acest caz nici nu e obligatoriu la ieșirea din țară? Să excludem toate nuanțele de fals patriotism maiakovskian și să încercăm a fi pragmatici atunci când răspundem la această întrebare – supoziție. Prietenul meu din Spania mi-a zis că el deține buletinul moldovenesc iar pentru călătorii în lume se folosește de pașaportul spaniol. Ce rost are să-mi fac un pașaport de care nu am nevoie și care nu este obligatoriu? Doar pașaportul moldovenesc e documentul pentru ieșire și intrare din țară, pentru călătorii în afara țării. În cazul respectiv pașaportul spaniol îl înlocuiește într-un fel pe cel moldovenesc, care are anumite restricții de folosire în spațiul unic european.
  2. Dar chiar și reieșind din stipulările legale, unui cetățean moldovean cu dublă cetățenie, deținător de pașaport românesc, să zicem, și buletin moldovenesc ar trebui să i se permită să voteze peste hotare. De ce? Fiindcă legea nu stipulează că cetățeanul moldovean se prezintă la urnă cu pașaportul MOLDOVENESC ci cu pașaportul CETĂȚEANULUI REPUBLICII MOLDOVA pentru ieșire și intrare în Republica Moldova.

Să încercăm acum a dezghioca logica și gramatica stipulării de mai sus. O simplă operație logică ar fi: Un subiect, care este CETĂȚEAN AL REPUBLICII MOLDOVA poate exercita o funcție socială, un drept (să voteze) prezentând un document, ce se numește PAȘAPORT DE IEȘIRE ȘI INTRARE in Republica Moldova. Forma gramaticală de genitiv – Pașaportul – al cui pașaport? – al Cetățeanului Republicii Moldova nu indică la obligativitatea posesiei pașaportului moldovenesc, neapărat moldovenesc, deoarece un Pașaport Românesc ori Rusesc ori Irlandez poate fi de asemenea pașaport al cetățeanului Republicii Moldova de ieșire și intrare în Republica Moldova. Și aici nimeni, dar absolut nimeni nu are dreptul să zică Păi se are în vedere Pașaport Moldovenesc. Nu e adevărat! Legea niciodată nu trebuie să lase loc pentru presupuneri. De ce s-a scris Republica Moldova și nu țară? Pentru ca nimeni să nu presupună că este vorba despre o altă țară decât Republica Moldova. De ce însă nu e stipulat clar Pașaport Moldovenesc ci e scris Pașaport al Cetățeanului Republicii Moldova de ieșire și intrare în Republica Moldova?

Și acum ne apropiem de concluzia pe care am putea-o face:

Cine este subiectul CETĂȚEAN AL REPUBLICII MOLDOVA? Este o persoana care deține pașaport? Nu! Evident că nu. Acesta este un subiect definit astfel în rezultatul identificării sale ca făcând parte din categoria cetățenilor acestui stat. Cum se poate identifica o astfel de persoană la judecată, la poliție, la secția de vot? Cu pașaportul? Da, dar nu doar cu pașaportul. E suficient să demonstrez că sunt cetățean al RM doar prezentând buletinul de identitate cu Codul Numeric Personal.

Ei bine, odată ce acest cetățean prezent la comisia electorală de circumscripție este identificat (fără dubii, 100%) ca fiind Cetățean al Republicii Moldova, următorul pas este să i se ceară, conform legii orice Pașaport folosit la ieșire și intrare în Republica Moldova care poate fi – românesc, irlandez, francez ce-i permite să iasă sau să intre în Republica Moldova și asta ar fi tocmai în conformitate cu legea atunci când vii să votezi la Dublin, să zicem.

Dar o lege este elaborată în interesul cuiva, pentru ea se face un lobby în care sunt impuse în formă voalată interesele unor persoane, grupări, instituții, companii…

Al cui interes a fost urmărit atunci când a fost exclusă valabilitatea buletinului moldovenesc de identitate la urnele de vot moldovenești din afara țării? Interesele cetățenilor? Nu! Mai multor mii de cetățeni li s-a interzis să voteze ci buletinul de identitate. S-a încercat să se facă o cercetare cum, în baza căror documente călătoresc cetățenii moldoveni peste hotare? Păi de ce să se facă așa ceva la urna de vot?

Identificarea obligatorie cu pașaportul, în exclusivitate cu pașaportul moldovenesc la secția de vot de peste hotare este o încălcare gravă a drepturilor cetățenilor Republicii Moldova. Este o stipulare ambiguă, cu caracter de interdicție, restrictivă care anulează alte documente de identificare și împiedică actul votării, dar nu îl susține și nu îl stimulează.

Scopul impunerii pașaportului și excluderii oricărei alte forme de identificare ca cetățean al Republicii Moldova a fost anihilarea conștientă a unui segment important al electoratului activ moldovenesc. Este vorba de moldovenii cu dublă cetățenie din Europa de Vest care pe lângă buletinul moldovenesc dețin preponderent pașapoarte românești sau ale altor state din Europa Occidentală.

Să revenim acum la cazul concret de la Dublin, unde m-am prezentat de două ori la secția de vot, cerând permisiunea să-mi exercit dreptul de cetățean al Republicii Moldova și unde mi s-a refuzat categoric.

Cine crede că moldovenii din diaspora stau cu legile în mână să se informeze ce documente de identificare le mai trebuie pentru ca să voteze, se înșeală amarnic. Viața de zi cu zi, munca și alte treburi cotidiene pot să te sustragă de la acea doză informațională moldovenească, de la acei duși politici stresanți pe care unii îi simt doar în preajma alegerilor. Cel puțin așa sunt eu, care am mai crezut și mai cred în dreptul nostru de a alege ca fiind prioritar faptului in ce zonă de interes geopolitic sau de alt gen am fost născut.

Înainte de votare, cu câteva zile, am sunat la Comisia Electorală Centrală și am vorbit cu un expert, pe care nu vreau să-l numesc pe nume din motive lesne de înțeles. Am rugat să mi se dea dreptul să votez cu buletinul deoarece pașaportul moldovenesc nu-l găseam de mai mult timp. Nu m-am folosit de el ani în șir și, probabil s-o fi pierdut, fapt despre care am făcut o declarație la poliția locală. Domnul mi-a promis că va încerca să găsească o soluție pentru a-mi acorda dreptul să votez în baza buletinului, dar așa și nu a revenit cu un telefon și nici nu a mai fost de găsit altă dată.

Ei bine, pe la ora trei m-am prezentat la secția de vot cu buletinul de identitate in mană. O domnișoară, care se vede era secretara, mi-a spus că nu poate să mi se elibereze buletin de vot, din cauza că li s-a refuzat deja mai multor persoane până acum să voteze cu buletinul….

”Cine e președintele Comisiei?” întreb, la care imediat în fața mea apăru un tânăr pe nume Victor. I-am explicat că am pierdut pașaportul moldovenesc chiar în preajma alegerilor și că insist în acest caz să mi se permită să votez cu buletinul. Atunci domnul din fața mea, care ulterior am aflat că e Victor Haruța, consulul Ambasadei Republicii Moldova in Regatul Britanic mi-a pus in față acel categoric Nu Se Poate! Nu, nu, nu… care răsună și de data asta ca acel scuipat sovietic Niet, Niet, Niet!

”De ce nu se poate?! Cum adică să nu se poată?! În prezența consulului, cu buletinul Moldovenesc nou-nouț, eliberat cu câteva săptămâni în urmă, cu Pașaport de ieșire și intrare în Republica Moldova care este tot al meu?! Cum să nu se poată, domnule? Cu atâtea posibilități electronice și de legătură urgentă cu toate colțurile lumii, cum – să – nu – se – poată!?”

Insist să mi se dea voie. Îl rog pe domnul Consul-Președinte de Comisie să mă ajute, să sune la Chișinău, la Ambasadă, în cosmos, dar să mi se dea dreptul să votez, la care el strânge din umeri și repetă acel învățat pe de rost Nu se po-a-te! Și gata.

Încerc din nou să-i conving pe membrii Comisiei să facă ceva să mi se permită să votez, să ia o decizie oarecare să ia legătura cu Comisia Electorală Centrală, dar totul în zadar.

S-a ridicat un observator și a făcut legătură cu secția juridică de la Comisia Electorală Centrală din Chișinău. O voce obosită de domnișoară m-a întrebat dacă am confirmare de la poliție că am pierdut pașaportul moldovenesc. ”Da, am, cum să nu am!? Am și confirmare, am și buletin moldovenesc.. Sunt cetățean al Republicii Moldova și în lege nu scrie că trebuie să prezint neapărat pașaportul moldovenesc. ”. Vocea din receptor deveni incertă…

Păi ce să vă spun…. Dar cum călătoriți, cu pașaport românesc? Aduceți de la poliție dovada declarației că ați pierdut pașaportul moldovenesc, luați buletinul și reveniți mai târziu la secția de votare, poate găsim o soluție.

Seara, înainte de ora nouă, am revenit din nou la secția moldovenească de vot de pe O’Connell Street. De această dată cu document de la poliția irlandeză ce confirma demersul meu în legătură cu pierderea pașaportului moldovenesc.

Dar și de data asta am fost întâlnit cu acel categoric Nu, nu se pote!

Am scris pe loc o petiție în care am rugat comisia de vot să ia o decizie în privința dreptului meu de cetățean al RM de a vota, la care Consulul insista că Nu se poate și că membrii comisiei nu au dreptul să încalce legea. L-am întrebat să-mi arate în care lege este scris că trebuie să mă prezint la vot cu Pașaport Moldovenesc.

Președintele Comisiei a căutat cât a căutat și mi-a zis: Păi nu scrie exact Pașaport Moldovenesc, dar asta se are în vedere… Cum poate fi interpretată o lege astfel cu ”se are în vedere”?

După ce am depus petiția, Președintele Comisiei m-a rugat să ies din secția de votare pentru a convoca o ședință cu ușile închise. Iată decizia comisiei semnată de Victor Haruța:_DSC2864

 

Ca să privim mai degajat lucrurile, cel mai amuzant, paradoxal chiar, mi s-a părut că Președintele Comisiei, Consul al Ambasadei semnează un răspuns către un cetățean al Republicii Moldova în care acestui din urmă i se refuză să voteze.

”Păi dumneavoastră nu vi se refuză dreptul de vot. Dreptul nu vi-l ia nimeni. Pur și simplu nu vă permitem să votați…” a conchis Victor Haruta.

P.S.: Unii cititori se vor întreba de ce am făcut public cazul de mai sus. Răspund simplu: Mi s-a încălcat un drept fundamental prevăzut de constituție – dreptul de a vota. Sper ca la viitoarele alegeri să mi se permită să votez în baza oricărui document de identitate eliberat de statul RM, iar alegerile să nu fie folosite și in alte scopuri.

About Tofan Gheorghe

I was born in Moldova. Have my degree in human communication. Love reading, writing, watercolor. I live and work in Dublin, Ireland.
Image | This entry was posted in My Moldova, Short stories (romanian language) and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

